Rabu, 21 Disember 2016

Rebiu | MARILAH EMPATI (Sampai Puas Hati)


MARILAH EMPATI (Sampai Puas Hati)
20ms / A5 / Bahasa Melayu
Tiada info mengenai siapa di belakang penulisan dan penerbitan zine ini, cuma pada bahagian prakata tercatat Nilai, yang kemungkinan merujuk kepada tempat di mana zine ini dihasilkan. Marilah Empati berkemungkinan juga sebuah publikasi one-off, bukannya zine bersiri sepertimana kebiasaan. Memuatkan beberapa artikel, zine ini menjurus kepada luahan pendapat, bersifat komentar atau lebih tepat kritikan-kritikan terhadap budaya sosio-ekonomi. Sejujurnya, setelah beberapa kali mengulang baca isi kandungan zine ini, saya masih termangu-mangu untuk memahami dan menghadam sepenuhnya mesej dan pengertian yang mahu disampaikan penulis zine ini. Saya menghormati kemahiran penulis dalam penggunaan dan penyusunan ayat pada peringkat bahasa yang begitu tinggi tetapi itu tidak cukup memberi kesan mudah faham buat saya sebagai pembaca bahan-bahan bacaan ringan dan sederhana ringan. Pun demikian, saya melihat zine ini sebagai satu penerbitan yang baik, berkualiti dan agak berat pengisiannya. Saya perolehi Marilah Empati ini pada harga RM3 dari facebook.com/noisehipster.distro.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan