Khamis, 7 September 2017

Rebiu | BROKENTAPES INCIDENT – EP-1


BROKENTAPES INCIDENT – EP-1
Independen
Sedap! Kalau saya merasa sesebuah rilisan itu menyelerakan dan selesa pada pendengaran, tanpa ragu-ragu saya berkeinginan tinggi untuk kongsi dan syorkan rilisan tersebut kepada anda semua. Secara jujurnya, saya bukanlah pendengar atau pengikut setia muzik grunge. Saya hanya menikmati grunge semasa zaman kegemilangan Nirvana dan beberapa band-band seangkatan dengannya. Sehinggakan saya pernah perform lagu “Smells Like Teen Spirit” bersama band kolej satu ketika dahulu sewaktu masih menuntut di UPM Serdang sekitar awal 90an. Grunge tempatan yang saya ada miliki beberapa buah album pun cuma Butterfingers. Berbalik kepada BrokenTapes Incident ini, apa yang mereka sampaikan adalah di luar daripada jangkaan saya (yang ketinggalan, haha!). Rilisan yang hanya digelar EP-1 ini pada saya tidak lagi terikat pada irama grunge “tradisional” sepertimana sangkaan saya. BrokenTapes Incident dilihat memiliki sesuatu yang jauh lebih segar menerusi rilisan CD berdurasi keseluruhan 19:12 minit ini. Banyak idea-idea progresif dan riff-riff inovatif diperkasakan dalam lagu-lagu ciptaan mereka. Band yang terdiri daripada Kidd (vokal), Iskandar (gitar utama), Chad (gitar ritma), Epunk (bass) dan G-bam (dram) ini boleh dikatakan bijak dalam membentuk komposisi dan susunan muzik yang baik untuk hasilkan aliran (flow) lagu yang menarik. Melodi yang memang sedap dilayan, bahagian-bahagian bertempo perlahan dan emosional seperti dapat dirasai, silih berganti dengan bahagian-bahagian rancak, keras dan agresif. Jadi, andaikata anda mencari “wadah terkini” muzik Grunge / Modern Rock, saya sarankan kalian mencuba BrokenTapes Incident. Band ini bukanlah baru dalam arena muzik tempatan. Mereka sebenarnya sudah lebih 10 tahun bermain dalam BrokenTapes Incident cuma baru sekarang berpeluang dan berkesempatan merilis usaha pertama mereka, EP berkandungan lima buah lagu ini. Saya berfikiran BrokenTapes Incident dalam tempoh 10 tahun itu lebih banyak mengkaji dan meneliti sebelum berani dan yakin untuk keluar dengan sesuatu yang berbeza, bukan sekadar biasa-biasa atau buat benda yang sama sahaja. Membanggakan!
facebook.com/BrokenTapesIncident

Tiada ulasan:

Catat Ulasan