Ahad, 12 November 2017

Rebiu | 13 – Futile Resistance


13 – Futile Resistance
Mørk Sjel Records
Terlebih dahulu saya perlu mengucapkan terima kasih kepada saudara Mark Benji, gitaris band Pïg-Krüst kerana memperkenalkan saya kepada band 13 ini. Dan saya perlu akui kata-kata beliau: This is the best underrated crust grind in Sarawak. CD ini ibarat satu kejutan kepada saya. Kualitinya dahsyat!. Saya hairan jika band yang sebagus ini tidak begitu dikenali sedangkan apa yang telah mereka tawarkan menerusi rilisan berjudul “Futile Resistance” ini melangkaui tahap sebahagian band-band yang jauh lebih aktif di dalam scene. Tidak mengapa, itu mungkin pilihan band bergelar 13 (Thirteen) ini yang berpengkalan di Kuching dan dibarisi oleh Yus (vokal), Robin (vokal & gitar) dan Said (dram). “Futile Resistance” menyajikan sejumlah 50 (ya, ianya lima puluh) buah lagu berdurasi keseluruhan 38:41 minit. Sedikit sebanyak ianya mengimbau ingatan saya kepada format “An Enormous Feeling Of Hatred” (Demo 1991) oleh Sputum (band grind / mincecore yang juga dari Sarawak). Bezanya, 13 sebuah band grindcore yang disuntik dengan kuat dan nyata elemen-elemen crust/punk. Musicianship band ini begitu menyerlah, permainan yang tight, gubahan lagu yang benar-benar membunuh serta pemilihan sound yang begitu padat, berat dan berkarat. 13 turut menyelitkan sebuah lagu cover iaitu Fast and Rush (lagu asal The Uncompromised). Rakaman album ini dibuat di Mockingbird Studios dengan kerjasama 13 serta Bojet dan Kului di proses mixing. Bagi yang berminat untuk mengetahui halatuju muzik 13, boleh hubungi e-mel borneonoise@gmail.com atau talian 016-6682078 (Norisk) sekiranya berada di Semenanjung. Rilisan ini amat disyorkan! Memang terbaik dan meyakinkan!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan