Ahad, 12 November 2017

Rebiu | SOFT – A Warm Romanticism In Coldwave Room


SOFT – A Warm Romanticism In Coldwave Room
Rumah Horror / Toothache Splinter / Obscura
Depressive metal/rock, shoegaze, darkwave, drone, ambient, noise dan seumpamanya telah menjadi sebahagian kegemaran saya sejak sekian lama, sejak saya mengenali band seperti Mortiis dan Aghast hinggalah kepada Hijokaidan serta Merzbow. Mereka-mereka ini bukan sahaja kreatif dalam mempelbagaikan eksperimentasi, tetapi juga melibatkan permainan emosi. CD “A Warm Romanticism In Coldwave Room”, album pertama Soft yang saya miliki ini adalah cetakan kedua di tahun 2016 yang mana keluaran asalnya pada tahun 2013. Ianya mengandungi tujuh buah lagu berdurasi keseluruhan 26:35 minit; 1. Chapter, 2. Tapes, 3. Voices Lost In Echoes, 4. Girl Ghost, 5. First Kiss and Death Off, 6. Virgo Venus Venera, dan 7. Past. Saya agak sukar untuk memberi deskripsi sebenar gaya muzik Soft. Ia merangkumi dan mengadun semua genre yang saya sebutkan di permulaan tadi dengan Shoegaze dan Post-Punk sebagai asas dan tunjangnya. Kalau menurut pihak Soft sendiri, mereka lebih gemar mentafsirkannya sebagai “softloudgaze”. Sound mereka banyak dikuasai efek-efek echo dan reverb, serta manipulasi distorsi yang mengkhayalkan. Riff dan melodi lagu-lagu band ini akan membawa pendengar merewang-rewang, terbang di awangan. Pendengar seperti berada di alam surreal, di dunia subliminal, berfantasi bersama irama lagu-lagu Soft yang mengasyikkan. Ianya hebat dan memukau! Ditambah pula dengan pendekatan vokal yang agak minimal, namun cukup hipnotik dan menghanyutkan. Ini sebuah album yang betul-betul sempurna mengikut pendapat saya dan ianya dalam kategori yang jarang-jarang ditemui dalam konteks scene tempatan. Keseluruhannya tersangat menakjubkan!
facebook.com/softloudgaze
facebook.com/rumahhorror

Tiada ulasan:

Catat Ulasan