Selasa, 9 Januari 2018

Rebiu | BUJANG KARTUN – Edisi #1


BUJANG KARTUN – Edisi #1
36ms / A5 / Bahasa Melayu
Ini merupakan terbitan pertama Bujang Kartun, yang mana pada ketika ini masih menggunakan judul Aku, Dia dan Bujang Kartun. Inilah karya-karya awal Aku Napie yang hari ini telah menempa namanya yang tersendiri dalam scene kartunis / komik indie tempatan. Terdapat dua bahagian utama dalam zine komik ini; yang pertama komik drama 10 mukasurat Aku & Dia musim ke-2 “Ragam Bila Berdating”. Ia kisah sepasang kekasih yang suka menyakat antara satu sama lain. Komik Aku & Dia ini telah mula dibuat sekitar tahun 2010. Musim Pertama disiar secara percuma di laman facebook Aku Napie. Kompilasi kartun loose (komik semuka) Bujang Kartun merupakan highlight kepada penerbitan komik ini. Watak utama bernama Bujang itu diujudkan sebagai nadi pelbagai penceritaan Bujang Kartun. Stroke Aku Napie sedikit-sebanyak mengingatkan kepada animasi Usop Sontorian dan kartun Din Beramboi. Mungkin dari situ datangnya idea dan inspirasi kepada Aku Napie. Salinan yang saya ada adalah Edisi Terhad, Cetakan Semula 2016.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan