Selasa, 9 Januari 2018

Rebiu | BUJANG KARTUN – Edisi #4


BUJANG KARTUN – Edisi #4
68ms / A5 / Bahasa Melayu
Bujang Kartun edisi ke-4 (Cetakan Pertama Disember 2015) ini bagi saya sebuah rilisan super bumper. Tebal (68 mukasurat termasuk kulit luar), lebih serius dan kualiti produksi yang jauh lebih baik. Seperti biasa, banyak kisah-kisah Bujang disajikan, digarap dalam pelbagai celoteh mencuit hati. Saya tidak pasti mengapa Aku Napie mengatakan edisi kali ini agak rabak (sepertimana tercatat di mukasurat 1), tetapi saya melihat kompilasi kartun / komik dalam edisi ini istimewa dan sangat dekat dengan diri Aku Napie itu sendiri. Edisi ini sebaha-gian besarnya membawa tema zaman persekola-han. Ini kisah-kisah Aku Napie dan teman-temannya di bangku sekolah. Pengalaman dan nostalgia Aku Napie yang ditransformasikan ke bentuk karakter Bujang. Eksklusifnya edisi #3 ini, di bahagian Extra, selain slot Sketch dan Fan-Art, terdapat dua siaran penting yang akan membantu pembaca mengenali, mendekati dan memahami siapa dan apa adanya dengan Aku Napie itu sendiri dan di sebalik penghasilan Bujang Kartun. Paparan yang dimaksudkan adalah komentar oleh Rudi Mahmood (bekas editor Majalah Fantasi) dan kertas kajian pelajar UiTM. Sebagai penutup kepada ulasan ini, saya nak petik kembali catatan di kulit belakang: “Suatu pengembaraan yang paling menyeronokkan dan aku begitu gembira dapat menghasilkan karya seperti ini biarpun secara indie. Selepas beberapa tahun aku masih mengembara dalam dunia kartun Bujang ini. Banyak lagi yang perlu diteroka dan banyak lagi yang perlu diceritakan. Mungkin tiada yang istimewa bagi sesetengah orang, namun bagi aku inilah yang ingin aku lalui pada hari-hari yang mendatang”. Teruskannya Aku Napie, teruskan! Jangan pernah lupa apa yang membawa Aku Napie hingga ke hari ini. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan