Rabu, 10 Januari 2018

Rebiu | PROZIKO – Vol.1 (Nuklear)


PROZIKO – Vol.1 (Nuklear)
12ms / A6 / Bahasa Melayu
Pro-Zi-Ko – Projek Zine Kolaj. Zine ini diterbitkan di bawah label MONKey Zine. Motif: dibuat bersama-sama masyarakat, merapatkan hubungan komuniti setempat, pembelajaran terhadap kepentingan isu semasa alam dan politik idea, dan bergerak ke serata negara untuk pembikinan setiap isu. Vol.1 ni fokus isu “Nuklear” diterbitkan pada September 2016. Aku dapat zine bersaiz kecil ni masa KLZF tahun tersebut. Ocha Cukong Press punya kerja jugak ni. Konsep zine ni gabungan penulisan (artikel bersifat edukasional) dan imej kolaj (collage). Isu ni dibuat bersama komuniti kolektif Rumah 101, Sg. Acheh, Pulau Pinang. Aku malas nak komen pasal isi kandungan sebab pengisiannya memang pun bagus – dalam format penulisan pendapat penulis, re-write berdasarkan petikan sumber mahupun kutipan sumber disiarkan bulat-bulat. Aku cuma nak komplen dua perkara; pertama saiz font terlalu kecil, sakit mata aku nak baca. Buat zine saiz A6 ni ok, nice idea tapi penggunaan font kena betul. Bukan zine kecik, font jadi lebih kecik, hihi! Yang kedua pasal konsep kolaj yang jadi konsep pembikinan Proziko ni, tapi aku tak nampak pun kerja-kerja seni kolaj tu ditonjolkan lebih menyerlah. Ada, tapi kecik-kecik macam hiasan tempelan je. Pandangan aku, zine ni kena tepat dengan maksud kolaj tu, kena bikin style lebihkurang macam zine cut & paste tapi dalam teknik kolaj. Aku baca dalam ni ada plan nak buat vol.2 topik “Alam Sekitar”, tapi macam tak nampak bayang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan