Rabu, 10 Januari 2018

Rebiu | SUKA HATI – Isu #3


SUKA HATI – Isu #3
12ms / A6 / Bahasa Melayu
Edisi ketiga zine Suka Hati penulisnya Aepool Kojack. Dia ni bukan orang asing dalam scene penulisan dan penerbitan zine DIY. Beliau editor Belek Fanzine. Contribution Aepool Kojack dalam Suka Hati adalah “8 Kisah Manusia dan Pemetik Api”. Dari objek lighter (pemetik api) tu jer penulis ni dah boleh karang lapan buah cerita. Gaya tulisan, penceritaan oleh Aepool ni lain macam sikit. Maklumlah orang art. Cungkil kayu, art design, senimuzik semua dia tapau. Bukan aku buat cerita ni, Ocha yang tulis kat editorial. Even zine Belek tu pun dah sampai isu ke-5 dah dikeluarkan. Cerita-cerita yang Aepool persembahkan bukanlah jenis sembang rekaan macam isu-isu Suka Hati sebelumnya. Mostly kisah-kisah kebiasaan dalam masyarakat. Sesetengahnya Aepool cerita kisah sendiri berdasarkan watak “aku” dalam penceritaan-nya. Terselit juga unsur-unsur lucu. Part aku paling suka pasal keluarkan lighter dari celah coli, haha! Dalam cerita-cerita Aepool sebenarnya ada nilai sindiran dan kritikan. Samada korang (pembaca) terasa atau tak terasa jer. Tak terasa tu maknanya korang tak faham-lah, huhu! Aku harap Ocha teruskan projek zine Suka Hati ni. Kekalkan konsep dan formatnya. Kan kau (Ocha) cakap ramai yang email sumbangkan penulisan, kenapa tak keluarkan? Hihii. Ok, bila aku tengok balik ketiga-tiga isu Suka Hati yang dah diterbitkan ni, dorang ni semua duduk bawah satu bumbung – kolektif Rumah Bayang. Tak silap aku la. Kira pusing sana pusing sini geng-geng Cukong Press, Monkey Zine, Pickpocket Press, Ayam Hitam semua tu lah. Bagi jalan balik la projek Suka Hati ni.. pasni aku nak tengok/baca “8 kisah” dari Redo Gemok dengan Mat Ghandi pulak. Redo.. bagi la aku Zine Pendek kau tu. Dah 4-5 isu kuar satu isu pun aku takde lagi. Aku nak baca dan rebiu, hihi. Kita trade la dengan Bangkit!, itu pun kalau sudi, hehe. CP Zine aku ada #1, yang #2 nanti ada sen aku beli. Tu takpe. Ehhh... dah melalut mana rebiu aku ni. Konon nak pendek ringkas dah jadi panjang berjela jugak ni. Kasi tamat sini. Fullstop.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan