Rabu, 21 Mac 2018

Rebiu | GRIND YOUR ASS – Isu #2


GRIND YOUR ASS – Isu #2
20ms / A4 / Bahasa Inggeris
Nama fanzine ini sering diperkatakan, kerap disebut-sebut malah ramai yang meminta agar ia kembali diterbitkan. Atas dasar ini saya percaya ianya sebuah zine yang bagus. Saya tidak pernah memilikinya sebelum ini dan sentiasa mencari peluang untuk mendapatkannya (kalau-kalau masih ada) untuk tatapan. Nasib saya baik akhirnya dapat juga salah-satu keluaran Grind Your Ass zine, isu #2. Diterbitkan sekitar 2005/2006 menurut editornya Mohd Fairulazha a.k.a Paloh. Format zine bersaiz besar ini meskipun agak nipis (hanya 20 mukasurat) akan tetapi isi kandungannya begitu padat dan sarat. Ia benar-benar menerujakan! Bersepadanan dengan namanya Grind Your Ass, pengisiannya fokus kepada genre Grindcore serta cabang-cabangnya; crust, gore, deathgrind, hardcore dan sealirannya. Isu ini menampilkan 8 interview; bersama Argon, Banzai 606, Fallen World (Singapura), Perpetual, Agathocles (Belgium), Parkinson, Spermblast dan Dosa. Saya begitu tertarik dengan semua temubual yang dijalankan. Olahan soalannya matang, konstruktif dan menyelit perbualan atas topik-topik yang advance. Pihak responden (band) turut bekerjasama memberikan jawaban-jawaban yang maksima terhadap setiap pertanyaan. Isu ini juga memuatkan banyak artikel yang bagus dan informatif, contohnya seperti The Rise of Crust, North Borneo West Bay Hardcore Scene Report dan Napalm Death Details Biography. Ruangan Reviews adalah bahagian yang perlu anda baca dalam GYA #2 ini. Ia melibatkan kuantiti produk yang besar jumlahnya merangkumi CD, Tape dan Zines. Paloh (editor) mempunyai skill dan tatacara mengulas yang serius, teliti dan terperinci. Kupasannya begitu profesional. Untuk keseluruhan, saya seperti membaca sebuah fanzine dari negara-negara Barat, tetapi saya perlu bangga bahawa zine ini dihasilkan dari Temerloh, Pahang. Wah! Harganya cuma RM2 senaskah (mungkin masih relevan dengan kos fotokopi pada waktu itu). Memang benar kata ramai, saya juga mengharap Paloh kembali menulis dan mengeluarkan lagi isu-isu baru Grind Your Ass!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan