Khamis, 19 Oktober 2017

Ceritera Bangkit! @ Selangor Zine Fest 2017


SELANGOR Indie Comic, Zine Fest & Distro Day Out telah diadakan pada Sabtu, 7 Oktober 2017 bertempat di Black Box, Tingkat 2, SACC Mall, Shah Alam. Buat julung kalinya aku menyertai acara sebegini, setelah sekian lama bergelumang dengan dunia penulisan dan pembikinan zine. Kalau nak dikira-kirakan, dah 24 tahun aku buat zine semenjak zine lama aku NATHIAS diterbitkan isu pertamanya pada Mac 1993 dulu. Untuk event ni, aku “beroperasi” atas nama BANGKIT! FANZINE, sebuah zine baru berpaksikan scene Hardcore Punk yang aku usahakan dua tiga tahun kebelakangan ni [Nota: Bangkit! #1 rilis Mei 2016].

Semangat aku nak join sama event macam ni sebenarnya meluap-luap, haha! Bukan apa, bila adanya event-event macam ni, aku rasa semacam scene zine-making tu dihargai dan segala benda suka-duka, kegigihan, kepenatan, pengorbanan.. pendekata “passion” dalam menulis dan terbitkan zine DIY ni selama ini berbaloi! Tambahan pula dengan deretan 8 isu Bangkit! Zine (5 regular series + 3 special edition) yang dah aku keluarkan setakat tarikh event tu membuatkan aku rasa yakin untuk turut serta mengambil bahagian. Dan, gila tak gila, semangat berapi punya pasal, sempat pulak aku sediakan BANGKIT! #5.5 keluaran khas Selangor Zine Fest 2017, huhu!   


Dalam seminggu lebih awal aku dah buat persiapan rapi. Habis semua pesanan / pembelian melalui pos aku “hold” kononnya bagi memastikan stok yang mencukupi untuk dibawa ke event, huhu! Selain daripada kesemua isu keluaran Bangkit! Fanzine, aku turut bawa beberapa rilisan terkini label kecil aku Blazt Promotion [Nota: Destroying Ears “Rotten Words” dirilis rasmi pada tarikh event ni] dan juga zine komik Acah-Acah yang aku impot dari Pasir Mas, Kelantan, haha! (bikinan kawan aku Rozairi Yahya a.k.a Jerry). Dah nama pun “first time” join event, jadi aku takde la harapkan bulan dan bintang.. ni cuma sekadar mengutip pengalaman baru, jumpa rakan-rakan scene zine. Semoga acara dan penglibatan aku dipermudahkan, tu jer yang aku nak. Aku gendong sekali anak sulung aku Safwan Nurhisyam untuk membantu. 

Hari Kejadian [7/10/2017]: Awal pagi lagi aku dan Hisyam dah gerak dari rumah di Selayang, takut traffic jam. Anak aku yang kecil, Nurhaziq Iqbal namanya meronta-ronta nak ikut sama (tapi aku tak bagi takut dia keletihan nanti) dan bestnya, wife aku turut bantu keluarkan pakaian dari sebuah bekas untuk masukkan barang-barang dagangan aku, cewah! (terima kasih sayang! – sorry selit ayat romantis sikit, hehe). Aku berbahagia dengan sokongan keluarga sebenarnya. Kami (aku dan anak aku) sampai di SACC Mall menghampiri jam 10 pagi. Displin ketepatan masa tu kena ada dalam diri, haha! Boleh pulak sesat dalam mall ni – salah tingkat lah, buka lif pintu nak masuk tutup lah, berpusing-pusing gak lah berpeluh mengangkut bekas yang agak berat. Bila dah jumpa area Black Box tu, suasana masih lengang. Para vendor belum ramai yang datang. Kami tak tunggu masa lama terus pilih booth yang kosong dan menyusun.

Berdasarkan pemerhatian aku, pengunjung hanya mula ramai yang datang bertandang sekitar tengahari (jam 12 ke atas). Alhamdulillah event berjalan lancar dan terima kasih kepada semua yang berkunjung ke booth Bangkit! Fanzine. Terima kasih kerana sudi membeli, menyokong mahupun yang sekadar bertanya khabar. Terharu. Zine bukan hanya akan “mati” bila tiada lagi yang mahu membuatnya tetapi juga bila tiada lagi yang mahu menyokongnya. Aku nak cerita jugak, boleh pulak pagi tu si Nizang Mosh bawak sorang student UITM (pelajar kewartawanan tak silap) datang interview aku, pasal zine-zine dan event ni lah. Aku tak pasti dia (student tu) faham ke tidak apa aku cakap. Maksud aku bukan faham tentang pengisian percakapan, tapi suara “itik tercekik tulang” aku, kahkah! Lantak kau la labu, huhu!

Penghargaan: Aku bagi pihak Bangkit! Fanzine nak ucap terima kasih sesangat kat event Selangor Zine Fest ni secara keseluruhan; pihak penganjurannya bro Ali Rafiq (Kedai Buku Mak Ali), bro Zaki (Dystopia Assembly) dan terutama sekali encik Aku Napie yang beberapa kali bertanyakan “confirmation” penyertaan aku dalam event ni. Acara sebegini sememangnya baik dari pelbagai sudut meskipun peringkat awal tu aku agak “cuak” dengan persekitaran venue yang agak terdedah kepada umum (maklumlah sekeliling kedai-kedai tudung dan pakaian dengan makcik pakcik window-shopping bersama anak-anak dara jelita mereka, kahkah!) tetapi hingga berakhirnya event (sekitar 10 malam) semuanya berjalan lancar, selesa dan harmoni. Kredit juga untuk persembahan selingan yang menghiburkan. Aku gembira berjumpa orang-orang yang hebat di sana, bertemu kawan lama dan rakan baru. Terima kasih semuanya. Nanti kita jumpa lagi!

Okay, berikut beberapa foto yang aku sempat ambil untuk dijadikan kenang-kenangan. Maaf jika tak semuanya dapat aku petik ekoran “kesibukan” menjaga booth, kahkah! Apa pun, korang semua berada dalam bingkai-bingkai potret memori. Fuh, bersastera la pulak.

BANGKIT! #5.5 keluaran khas Selangor Zine Fest. Daripada 40 naskah yang dibawa, bila balik kira semula baki tinggal 6 naskah. Syukur.

Kolaborasi dahsyat Hafifi Anak Bukit dan Man Dugong Cinta Si Penggali Kubur.

KVLTS – Band ini memang wow!!

IN A SENSE rocks! Nantikan mereka dalam Bangkit! #6.

Kolektif Sarata launching their zines; Manusiasi #5 / Paragila #7 / Konversasi Sulit: Sebelah Tangan / 96:01 Emansipasi

P-RM – Really love this band!

AYAM HITAM memang ada kelasnya yang tersendiri. Power!

Seronoknya di zine fest ni.. selain menjual zine beli juga zine kawan-kawan lain untuk bacaan/koleksi sendiri. Yang sedang dibaca ni Trypophobia zine.


Sehari selepas event aku tidur lebih separuh hari, haha! Badan sakit-sakit maklumlah dah tua, huhu! Ini sahaja stuff yang sempat aku miliki dari event Selangor Zine Fest. Sebahagian besarnya aku beli dari booth-booth lain di event, ada satu dua yang trade/swap manakala tshirt/kaset 13DAS tu barangan pemberian kiriman band tu melalui bro GLord Records yang datang turut bawa vinyl The Bollocks “Viva La Punk”. Sebenarnya banyak yang list dalam kepala otak nak beli sebelum balik tapi bila dah sampai rumah baru teringat itu lupa ini lupa… biasalah!

Berikut ni pula aku nak abadikan beberapa gambar lain [yang dipetik orang lain, haha!]:

bersama Abdul Aziz Itar (Utusan Malaysia / penulis buku Ribut Dari Timur / editor Vortex From The East zine). Legend dia ni! Ajis beritahu laporan event #selangorzf2017 akan masuk Mingguan Malaysia, Ahad 15/10/2017.

bersama Fariz Fahami (vokalis KVLTS / Desecrate AD). Thank you bro pasal sudi trade cd KVLTS dengan Bangkit! Fanzine.

bersama Oliver a.k.a Ribut Cicak (salah seorang editor Trypophobia zine). Trypophobia ni very-very powerful “punk culture” zine. Korang kena dapatkan segera. Aku ada semua issue yang release setakat ni; #1 (versi A6 dan versi A5 dedua aku ada), #2 dan #2.5 (promo edition untuk #3). Lots of knowledge, lots of idea, really informative. Recommended!

Sekian. Terima kasih sudi baca al-kisah “Ceritera Bangkit! @ Selangor Zine Fest 2017” aku ni. Kalau tiada aral melintang, Bangkit! Fanzine berminat untuk join event Kuala Lumpur Zine Fest 2017 pula nanti (dijadualkan pada 9 Disember di Atas by Bijan FX, Petaling Jaya). Jika berkesempatan, aku nak keluarkan dua isu time tu; BANGKIT! #6 (menampilkan In A Sense, Brawk, Republik Anak Timur, 13, Piri Reis, Anak Bukit, Soft, Sepu10h, Shizuka Ben Aman, dsb) serta edisi khas KLZF2017 tu sendiri iaitu BANGKIT! #6.5 (mengetengahkan Petak Daud, Nizang Mosh, Aku Napie, Ocha Vozvyshennyy, dll). Aku tutup laporan ni dengan laungan: “Jom bikin zine la woi!”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan