Jumaat, 29 September 2017

Notasi | Edisi Pengenalan Yang Dibatalkan!


sekadar perkongsian: 

BANGKIT! #0 [Edisi Pengenalan] – sebuah issue yang tidak pernah diketahui umum, tidak pernah dimaklumkan kepada sesiapa pun sebelum ini, tidak diterbitkan dan secara teknikalnya dibatalkan. Kalaupun ada master copy / digital file isu ini, ianya tidak rasmi atau bahasa omputehnya "unofficial" (sebab aku anggap ia tidak wujud). 

Apabila Ocha Vozvyshennyy beri komen balas "tolong riliskan bangkit #0 tu pleaseee? nipis pun takpe, ada value dia" dalam status aku terdahulu, balik rumah tadi aku terus cari semula sampel kulit luar yang aku teringat aku pernah print (rujuk foto). Bukannya apa, aku terkenang banyak perkara. Di sini bermulanya idea awal dan asas penerbitan Bangkit! Fanzine yang ada sekarang. Pembikinan "isu percubaan" ini terbengkalai di mana aku begitu "down" bila arwah abah aku sakit dan pergi buat selamanya pada masa tu. Sedikit demi sedikit, pelahan-pelahan aku bangkit kembali dan hasilnya aku realisasikan terus Bangkit! #1 pada Mei 2016 tanpa perlu ada sebarang Edisi Pengenalan. 

Bangkit! Fanzine sebelum keujudannya aku bermula dengan blog "Up The Punx" terlebih dahulu. Bila datang keinginan untuk menjadikan penulisan-penulisan online kepada format fizikal paper fanzine, nama BANGKIT! memang nama pertama yang terlintas dalam fikiran aku, dipacu dari nama "Up The Punx" itu sendiri. Kredit & terima kasih kat Ahmad Nizamuddin Abdullah aka Nizang Mosh sebab dialah orangnya yang aku refer untuk dapatkan nasihat / pandangan tentang penggunaan nama tersebut dan beliau mengesahkan tiada zine bernama BANGKIT! sebelum ini dalam scene tempatan. 

Terima kasih juga kat Johan aka Trashnoiser dari blog Noise From Hell zine sebab contribute banyak bahan untuk disiarkan masa aku sedang bikin "isu yang tak menjadi" ni, huhu.. maaf kerana terpaksa "reject" beberapa daripadanya apabila isu ni bertukar wajah menjadi Bangkit! #1.

Nota: Kalaulah Bangkit! #0 ni dikeluarkan satu hari nanti, rasanya akan kekal dengan kandungan & pengisian asal tanpa ada tambahan benda/bahan baru. Ia perlu keluar (jika dikeluarkan) dalam format sepertimana ia sepatutnya keluar pada waktu itu iaitu Disember 2015 / Januari 2016.

– Pyan Nathias, 29 September 2017

Tiada ulasan:

Catat Ulasan