Khamis, 7 September 2017

Rebiu | EXPURGATED – All We Hope Is Gone


EXPURGATED – All We Hope Is Gone
GLord Records
“All We Hope Is Gone” pada dasarnya tiada beza dari segi kandungan / turutan lagu samada pada format kaset ataupun versi CD. Cuma skim warna pada sampul kaset berwarna hijau manakala kotak CD pula merah. Sembilan buah lagu disediakan Expurgated dalam rilisan EP berdurasi hampir 19 minit ini; 1. Intro/Funeral Of Earth, 2. Man O War feat. Amad (Memorial), 3. Grip Of Death, 4. Collapsed, 5. Hass Einfallen, 6. False God, 7. Dying Soul (Demo 2015), 8. All We Hope Is Gone, dan 9. Genocide. Ganas dan buas! – inilah interpretasi awal saya ketika pertama kali memutar dan mendengar “All We Hope Is Gone”. Grindviolence ditafsirkan sebagai definasi tepat galasan Expurgated, ya saya bersetuju merujuk kepada kombinasi Grindcore / Fast Hardcore dan Powerviolence yang cukup mampat dalam muzik band ini. Struktur muzik Expurgated cukup-cukup berat dan padat. Berkepelbagaian olahan dan susunannya; merangkumi riff-riff laju menggerudi, diselangi kocokan-kocokan menghenjut dan adakalanya agak doomy / gloomy seiring bait-bait lirik yang dilontar keras dan penuh perasaan. Dengan tahap permainan yang begitu kemas dan ketat, lagu-lagu Expurgated secara langsung akan mengheret pendengar (atau penonton di persembahan live) berlari-lari liar, melompat dan head-banging seiring gelombang bingit bikinan mereka. Ditunjangi Epul (bass/vokal), Mirul (vokal), Apiq (dram) dan Pojie (gitar), ini band yang tidak boleh dipandang enteng kebolehan mereka. Potensi mereka begitu besar. Seorang rakan pernah memberitahu saya bahawa Expurgated adalah jawaban Malaysia kepada Full Of Hell. Saya tidak tahu, kerana sejujurnya saya tidak pernah mendengar lagu-lagu Full Of Hell, haha! Yang saya tahu, Expurgated itu sendiri seakan sudah ada “magik” tersendiri untuk memukau saya terus menikmati rilisan “All We Hope Is Gone” EP ini berulang-kali. Ianya ibarat gempa yang amat dahsyat!
facebook.com/ExpurgatedOfficial-788524647891364
facebook.com/glordrecords

Tiada ulasan:

Catat Ulasan